Selasa, 26 Mei 2009

Sampai Bila - Utusan Malaysia

huh aku memang suka nak menjadi pengulas pasal berita kat muka depan utusan Malaysia hari ni. Masalah kesesakan penumpang yang menaiki kenderaan awam. sangat sesak dan menyusahkan, kenapa benda ni jadi eh, sebab kekurangan pengangkutan awam atau semakin ramai pengguna pengangkutan awam (ditambah lagi dengan kehadiran warga-warga selain warga Malaysia), dan yang paling merimaskan bila tahap berhimpit² di dalam kenderaan awam berada pada posisi seperti sardin yang nak gerak sikit pon payah. Pastu mulalah ada yang amik kesempatan menyeluk saku, meraba dan menyebarkan haruman terbaru (termasuk kategori amik kesempatan ke ni) aduh.. macam mana nak atasi perkara ni, nak naik pengangkutan awan berdepan dengan kesesakan manusia, naik kenderaan sendiri berdepan ngan kesesakan lalulintas pulak, banyak masa habis kat jalan je..



GAMBAR menunjukkan orang ramai membahayakan diri berhimpit-himpit dan berpaut pada pintu komuter di stesen Segambut. Gambar kanan pula memperlihatkan warga kota beratur panjang untuk menaiki bas selepas menggunakan perkhidmatan LRT di Perhentian Bas Stesen LRT, Bangsar, Kuala Lumpur, semalam.


SAMPAI BILA?

SISTEM pengangkutan awam di Lembah Klang terus meresahkan rakyat, sama ada bas, komuter atau Transit Aliran Ringan (LRT), perkhidmatan tidak banyak berubah. Jumlah pengguna yang bertambah telah memburukkan keadaan sehingga kemudahan komuter dan bas awam sedia ada sukar lagi menampung penumpang.

Tinjauan mendapati walaupun bukan pada waktu puncak, orang ramai termasuk warga emas dan kanak-kanak terpaksa berasak-asak dan berhimpit dalam komuter. Sampai bilakah ia harus dibiarkan berterusan?

Tindakan segera perlu dilakukan bagi mengatasi kesusahan yang dihadapi rakyat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan